یک جاسوس چینی در آستانه انتخابات اتحادیه اروپا، نظارت بر جناح راست افراطی آلمان را تشدید کرده است



بحث های لو رفته در مورد طرح اخراج دسته جمعی محاکمه برای استفاده از زبان نازی و اکنون چین در حال جاسوسی و گزارش پرداخت های محرمانه از متحد کرملین خود است.

حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) امسال با نظارت بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است و در تلاش است تا آتش‌های متعددی را خاموش کند که حمایتش را پیش از انتخابات اروپایی و محلی که تهدیدی برای متزلزل کردن سیاست آلمان است، از بین می‌برد.

آخرین ادعا این بود که جیان گو، یکی از کارکنان کاندیدای اصلی AfD در انتخابات اتحادیه اروپا، ماکسیمیلیان کراچ، اطلاعاتی را به سرویس مخفی چین داده است.

پلیس یک هفته پس از گزارش رسانه‌ها مبنی بر اینکه FBI از کراچ در سفر به ایالات متحده در مورد پرداخت‌های مشکوک یک فعال طرفدار روسیه، آقای گوو را نیز بازجویی کرده بود، دستگیر کرد.

آقای کرا دریافت پول از این فعال را رد کرد و از دستگیری آقای گوه ابراز تعجب کرد، در حالی که AfD گفت که با تحقیقات همکاری خواهد کرد.

کرا روز چهارشنبه پس از گفتگوهای اضطراری با رهبران AfD در برلین گفت: “این کمپین اکنون به شدت تحت الشعاع این پرونده قرار خواهد گرفت.” متأسفانه ما اکنون در مورد چین صحبت می کنیم نه اروپا.

آقای کرا گفت که دیگر در مراسم راه اندازی کمپین انتخاباتی در روز شنبه حضور نخواهد داشت، اما به عنوان یک نامزد پیشرو باقی خواهد ماند.

با این حال، ممکن است برای رهبری AfD دشوار باشد که از این رسوایی فزاینده فاصله بگیرد.

نیکولاس فست، رئیس سابق هیئت AfD در پارلمان اروپا گفت: «این فقط مشکل آقای کراچ نیست، بلکه مشکل رهبری حزب نیز هست.

آقای فست و یک مقام دوم، یکی از قانونگذاران ارشد AfD که خواست نامش فاش نشود، گفتند که این هیئت بارها به رهبری در مورد روابط آقای کراچ هشدار داده است، حتی در سال 2022 نامه ای را ارسال کرده است که در آن نسبت به رفتار او ابراز نگرانی کرده است.

AfD روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که “هر گونه نفوذ قدرت های خارجی از طریق جاسوسی و همچنین تلاش برای خرید نظرات و مواضع باید مورد بررسی قرار گیرد و قاطعانه از آن جلوگیری شود.”

دیگر زیر رادار نیست

این پرونده می تواند حمایت از AfD را که محبوبیت آن در نظرسنجی های ملی از رکورد 23 درصد در دسامبر گذشته و پس از اعتراضات خیابانی گسترده علیه رشد آن و ایجاد یک حزب پوپولیست جدید جناح چپ به 16 تا 18 درصد کاهش یافته است، کاهش دهد. حزب در حال تخلیه بخشی از پایگاه رأی خود است.

دانشمندان علوم سیاسی و نظرسنجی‌ها می‌گویند که گزارش‌های اخیر احتمالاً رأی‌دهندگانی را که ممکن است صرفاً به دلیل اعتراض به AfD رأی داده‌اند، بیگانه کند. اما میزان آسیب بستگی به نحوه برخورد حزب ملی گرا با آنها دارد.

این حزب پس از رسوایی ها در گذشته مقاومت خود را ثابت کرده است، زیرا بسیاری از حامیان آن بر این باورند که این حزب قربانی احزاب، رسانه ها و نهادهای حاکمیتی است.

استفان مارشال، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه دوسلدورف گفت: «هر شکلی از جاسوسی برخلاف ایده حزبی است که می‌خواهد منافع ملی را در اولویت قرار دهد.»

اما اگر AfD موفق شود این اتهامات را رد کند، می‌تواند با حامیان خود همبستگی کند.»

AfD به عنوان یک حزب ضد یورو در سال 2013 در جریان بحران منطقه یورو تأسیس شد، اما از آن زمان به سمت راست منحرف شده و اکنون تحت نظارت دولت برای افراط گرایی راست است.

سیاستمداران و رسانه های جریان اصلی آلمان در گذشته توجه چندانی به AfD نداشتند، به این دلیل که به آن مشروعیت و تبلیغات می بخشد.

اما نادیده گرفتن AfD پس از اینکه سال گذشته به رتبه دوم در نظرسنجی‌ها رسید، غیرقابل قبول شد، زیرا نزاع در ائتلاف حاکم بر سر چالش‌های پیش روی اقتصاد باعث ناراحتی شهروندانی شد که از قبل با بحران هزینه‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کردند.

این حزب همچنان در مسیر کسب مقام اول در سه ایالت شرقی که در ماه سپتامبر به پای صندوق های رای می روند، ادامه می دهد.

حتی قریب‌الوقوع‌تر، انتخابات پارلمان اروپا در ژوئن است، جایی که انتظار می‌رود AfD به افزایش حمایت راست افراطی در سراسر بلوک دامن بزند.

حوزه جدید سیاست خارجی

اتهامات اخیر منجر به بررسی های جدید به ویژه در مورد مواضع سیاست خارجی AfD شده است، مانند درخواست آن برای پایان دادن به تحریم ها علیه روسیه و نزدیکی برخی از قانونگذاران به کشورهای مستبد.

یکی از معاونان بلندپایه AdH که خواست نامش فاش نشود، شکایت کرد که پست های کلیدی در حزب به طور فزاینده ای توسط افرادی با دیدگاه های طرفدار روسیه و چین اشغال می شود.

روز سه‌شنبه، آقای کراچ از رای‌گیری برای ممنوعیت فروش کالاهای تولید شده با کار اجباری در اتحادیه اروپا، که چین را هدف قرار می‌دهد، ممتنع کرد.

او در سال 2022 در مصاحبه ای با گلوبال تایمز، روزنامه رسمی حزب کمونیست حاکم، که توسط مجله رسمی پیپل دیلی منتشر شد، گفت که “جنگ به راه انداختن آمریکا به نفع ما نیست و به نفع اوکراینی ها نیست.”

در سال 2021، او عکسی را منتشر کرد که در آن او و پیوتر بایسترون، دومین نامزد حزب AfD در انتخابات پارلمان اروپا، از ویکتور مدودچوک، سیاستمدار اوکراینی طرفدار روسیه، که در آن زمان در اوکراین در حبس خانگی بود، “بازدید همبستگی” کردند.

مجله آلمانی اشپیگل و روزنامه چک دنیک ان در اوایل ماه جاری گزارش دادند که آقای بایسترون از پورتال طرفدار روسیه صدای اروپا پول دریافت کرده است. آقای بایسترون به شدت این گزارش را رد کرد.

هرمان بینکرت، رئیس مرکز جامعه‌شناسی INSA گفت: «اگر این تصور افزایش یابد که AfD با رژیم‌های مستبد و دیکتاتوری در روسیه و چین دوست است، این اتهامات به آن آسیب می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید