پرتره گوستاو کلیمت در حراجی در وین به قیمت 25.7 میلیون پوند فروخته شد.


پرتره زنی جوان اثر گوستاو کلیمت که مدت ها گمان می رفت گم شده بود، روز چهارشنبه در حراجی در وین به قیمت 30 میلیون یورو (25.7 میلیون پوند) فروخته شد.

نقاش مدرنیست اتریشی کار بر روی پرتره Fräulein Lieser را در سال 1917، یک سال قبل از مرگ او آغاز کرد و این یکی از آخرین آثار او است.

مناقصه در 28 میلیون یورو (24 میلیون پوند) آغاز شد و قیمت فروش کمتر از محدوده مورد انتظار 30 تا 50 میلیون یورو بود. این نقاشی به مناقصه‌دهنده‌ای از هنگ کنگ رسید که شناسایی نشده است.

خانه حراج Im Kinsky گفت که “نقاشی با این نادر بودن، اهمیت هنری و ارزش ده ها سال است که در بازار هنر اروپای مرکزی موجود نیست.”

حراج کلیمت در اتریش
کلیمت هنگامی که در اوایل سال 1918 بر اثر سکته درگذشت، نقاشی را با قطعات کوچک ناتمام در استودیوی خود رها کرد (کریستین برونو/AP)

این نقاشی با رنگ های شدید به نمایندگی از صاحبان فعلی، شهروندان خصوصی اتریشی ناشناس و وارثان قانونی آدولف و هنریتا لیزر به حراج گذاشته شد که گمان می رود یکی از آنها سفارش این نقاشی را داده است.

مشخص نیست که کدام یک از اعضای خانواده لیزر مدل بوده است.

بنا به گفته خانه حراج، کلیمت هنگام مرگ در اوایل سال 1918 بر اثر سکته مغزی، نقاشی را با قطعات کوچک ناتمام در استودیو خود رها کرد و به خانواده ای که آن را سفارش دادند، داده شد.

خانواده یهودی پس از سال 1930 از اتریش گریختند و بیشتر دارایی خود را از دست دادند.

مشخص نیست بین سال‌های 1925 و 1960 چه اتفاقی برای این نقاشی افتاده است، دوره‌ای که شامل دیکتاتوری نازی می‌شود. اتریش در سال 1938 به آلمان نازی ملحق شد.

خانه حراج می گوید هیچ مدرکی مبنی بر مصادره شدن نقاشی در آن زمان وجود ندارد، اما هیچ مدرکی نیز مبنی بر مصادره نبودن آن وجود ندارد. از طریق سه میراث متوالی به صاحبان فعلی رسید.

با توجه به عدم قطعیت، مالکان و وارثان فعلی Leesers توافق کردند که فروش را مطابق با اصول واشنگتن، که در سال 1998 برای کمک به حل مسائل مربوط به بازگرداندن آثار مصادره شده توسط نازی ها ایجاد شد، ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید