انتظارات بزرگ می تواند منجر به خطرات بزرگ شود



            کل ارزش بازار یک شرکت را می توان به دو بخش تقسیم کرد: بخش عملیات قابل پیش بینی جاری و کوتاه مدت و هر چیز دیگری.  اقتصاددانان مالی از اصطلاح «گزینه های رشد» برای توصیف هر چیز دیگری استفاده کرده اند.  گزینه های رشد پروژه های جدیدی هستند که یک شرکت در بلندمدت انجام خواهد داد.  توجه داشته باشید که بسیاری از این پروژه ها حتی ممکن است در حال حاضر برنامه ریزی نشده باشند.  به عنوان مثال، آنها می توانند از فناوری های جدید و هنوز کشف نشده استفاده کنند.  در سال 2000، آیفون چنین فرصتی برای رشد اپل بود.



            شرکت مشاوره اقتصادی CRA یک رویکرد ساده برای تقسیم ارزش بازار یک شرکت به عملیات “جاری” و گزینه های رشد ایجاد کرده است.  مقدار عملیات جاری به صورت مجموع دو قسمت محاسبه می شود.  بخش اول ارزش فعلی درآمد خالص پیش بینی شده طی پنج سال آینده بر اساس پیش بینی های اجماع تحلیلگران است.[1]  بخش دوم ارزش عملیات جاری در پایان دوره پیش بینی پنج ساله است.  برای محاسبه این مقدار، CRA فرض می‌کند که از سال ششم تا ابد، درآمد حاصل از عملیات «جاری» با نرخ اقتصاد عمومی رشد می‌کند.  توجه داشته باشید که این یک تعریف نسبتاً جامع از ارزش عملیات جاری است.  این شامل تمام رشد مورد انتظار طی پنج سال آینده و ادامه رشد همراه با اقتصاد پس از آن است.  در نهایت، ارزش گزینه های رشد به عنوان ارزش بازار حقوق صاحبان سهام منهای ارزش عملیات جاری تعریف می شود.

            محاسبات CRA برای دو شرکت متضاد در نمایشگاه های زیر در طول رونق و رکود فناوری از ژانویه 1997 تا دسامبر 2001 نشان داده شده است.  اولین شرکت یاهو بود که نمونه ای از رونق فناوری بود.  این افشا نشان می دهد که تقریباً تمام افزایش و سقوط متعاقب قیمت یاهو به دلیل تغییر ارزش گزینه های رشد بوده است.  ارزش آنها از تقریباً هیچ در سال 1997 به بیش از 200 دلار در هر سهم در اوج رونق فناوری افزایش یافت و سپس در اواخر سال 2001 به حدود 10 دلار کاهش یافت.  به عبارت دیگر، تقریباً تمام افزایش و کاهش قیمت سهم به دلیل تغییر انتظارات رشد آتی بیش از پنج سال بعد است، نه تغییرات در عملیات جاری.  از این نظر، تا آنجا که شرکت های فناوری می گویند، هیچ چیز منحصر به فردی در مورد یاهو وجود ندارد.  CRA محاسبات مشابهی را برای شرکت هایی مانند سیسکو، سان، مایکروسافت و eBay انجام داد و تصویر در هر مورد یکسان به نظر می رسید.



            وضعیت برای شرکت هایی که معمولاً شرکت های ارزشی نامیده می شوند کاملاً متفاوت است.  نمایشگاه بعدی زیر محاسبات CRA برای بوئینگ را نشان می دهد.  در بیشتر دوره، تقریباً تمام ارزش بازار بوئینگ توسط عملیات در حال انجام به حساب می آمد.  هیچ انفجاری از انتظارات به سمت بالا و به دنبال سقوط بعدی وجود ندارد.



            هشداری که برای سرمایه گذاران وجود دارد این است که انتظارات مشتاقانه از گزینه های رشد، بر خلاف عملیات مداوم، می تواند به سرعت قیمت ها را بالا ببرد و باعث سقوط آنها به همان سرعت شود.  آیا این موضوع امروز نگران کننده است؟  مطمئناً، شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آمازون و نتفلیکس اکنون به دلیل فعالیت‌های فعلی ارزش قابل توجهی دارند، اما ارزش بازار بزرگی نیز دارند.  بنابراین، به صورت نسبی، فرصت های رشد چقدر مهم هستند؟  برای ارائه چند مثال گویا، نمایشگاه زیر محاسبات CRA را برای آمازون، نتفلیکس و اسنپ از سپتامبر 2018 دوباره بیان می‌کند. 
این نمایشگاه نشان می دهد که حتی همانطور که CRA آن را تعریف می کند، عملیات جاری تنها حدود 30 درصد از ارزش بازار آمازون و نتفلیکس و تنها 15 درصد از ارزش اسنپ را تشکیل می دهد.  این نشان می‌دهد که تغییر در اعتماد به رشد در پنج سال آینده می‌تواند تأثیر چشمگیری بر قیمت سهام آن‌ها و شرکت‌هایی داشته باشد که ارزش آنها حتی بیشتر به گزینه‌های رشد مانند Shopify، Spotify، Square، Hubspot و دیگران وابسته است.







[1]

CRA از درآمد خالص به عنوان نماینده ای برای جریان نقد آزاد از لحاظ نظری صحیح تر استفاده می کند زیرا برآوردهای اجماع از درآمد خالص مستقیماً در دسترس است.

دیدگاهتان را بنویسید