سهام حبابی: آنچه بالا می رود می تواند بسیار سقوط کند



            چند ماه پیش، راب آرنوت، شین شپرد و من مقاله ای با عنوان نوشتیم بله، این یک بالون است.  و همینطورکه در؟  در این مقاله، ما استدلال کردیم که بسیاری از سهام به سطوح حباب نزدیک می شوند، اما هشدار دادیم که بازار می تواند حتی بالاتر هم برود.  خوب، اکنون بالاتر است، بنابراین ما در Cornell Capital به تابلوی نقاشی برگشتیم تا آنچه را که فکر می کنیم ده تا از بهترین نامزدهای حباب هستند را پیدا کنیم. 
ما این کار را انجام دادیم زیرا معتقدیم این شرکت‌هایی هستند که اگر اقتصاد کند شود، احساسات تغییر کند و بازار سقوط کند، ممکن است سهام آنها 50 درصد یا بیشتر سقوط کند.  برای جلوگیری از آلوده شدن لیست به شرکت های کوچک، ما فقط نامزدهایی را در نظر گرفتیم که ارزش بازار آنها حداقل 5 میلیارد دلار باشد.  ما همچنین از شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی اجتناب کردیم، زیرا متخصص مراقبت‌های بهداشتی نیستیم، و بسیاری از شرکت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی جهش‌های بزرگ سهام مربوط به درمان‌های بالقوه خاص را تجربه کرده‌اند که ما نمی‌توانیم آن‌ها را ارزیابی کنیم.  آنچه در زیر می آید لیست ده نفره ما بدون ترتیب خاصی است، همراه با توضیح مختصری در مورد دلیل قرار گرفتن هر شرکت در لیست.  لیست جامع نیست.

1. 
سال  رشد 260 درصدی در سال گذشته با وجود درآمد عملیاتی منفی در سال 2017.  در بازار بسیار رقابتی.
2. 
Shopify.  افزایش 290 درصدی در دو سال گذشته.  درآمد عملیاتی منفی در چهار سال گذشته.  در نرم افزارهای تجاری با رقابت قوی مواجه است.
3. 
Spotify.  به شدت از IPO بالا رفت.  این شرکت هرگز سود عملیاتی نداشته است.  ارزش بازار 31.7 میلیارد دلار در یک بازار بسیار رقابتی
4. 
تسلا.  یک دهه زیان عملیاتی، اما با وجود تولید نسبتاً کم و تغییرات مدیریتی مداوم، همچنان ارزش بیشتری از جنرال موتورز دارد.
5. 
یک مربع. افزایش 760 درصدی در دو سال گذشته. 
این شرکت هرگز سود عملیاتی نداشته است.  ارزش بازار 39.8 میلیارد دلار در یک بازار بسیار رقابتی
6. 
هاب اسپات.  یکی دیگر از شرکت های تبلیغاتی داغ.  افزایش 220 درصدی در دو سال گذشته.  این شرکت هنوز به سود عملیاتی نزدیک نشده است.
7. 
شبکه های پالو آلتو  یک شرکت شبکه های جذاب که در شش ماه گذشته 175 درصد رشد کرده است، علیرغم این واقعیت که هرگز سود عملیاتی نداشته است.
8. 
AMD.  تراشه های جدید و موفقیت اخیر در رقابت با اینتل چشمگیر است. 
اما سهام طی دو سال و نیم گذشته 1225 درصد افزایش یافته است و در حالی که سود عملیاتی در سال 2017 مثبت شد، همچنان ناچیز است.  در همین حال غول خفته اینتل در حال بیدار شدن است.
9. 
آمازون.  بدون شک یک شرکت بزرگ است، اما در دو سال گذشته 150 درصد رشد کرده و به ارزش بازار تقریباً 1 تریلیون دلار رسیده است.  P/E فعلی 155 است.  حتی یک شرکت بزرگ را می توان بسیار بیش از حد ارزش گذاری کرد.
10. 
نتفلیکس.  یک شرکت بزرگ دیگر، اما طی دو سال گذشته 280 درصد رشد کرده و از نظر ارزش بازار از دیزنی پیشی گرفته است.  درآمدها مثبت اما اندک هستند، بنابراین نسبت P/E 171 است. 
در همین حال، دیزنی و دیگران از این تهدید بیدار شدند.
            به عنوان نشانه ای از آنچه ممکن است اتفاق بیفتد، اسنپ را در نظر بگیرید که مدت کوتاهی پس از عرضه اولیه خود با قیمت 27 دلار معامله می شد و بسیار شبیه ده شرکت موجود در لیست ما بود.  اکنون با 70 درصد کاهش با قیمت 7750 دلار معامله می شود.  وقت آن است که محتاط باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید