اقتصاددانان توسعه انقلابی – یک اقتصاددان مغرض


امروز غروب خوابیدم و ساعت 17:45 که بیدار شدم موبایلم را دیدم. یک اطلاعیه خبری بود که در آن من فقط می توانستم تصویر پروفسور آبهیجیت بانرجی را ببینم. مشخصاتش رو نگاه کردم و گذاشتم. اولین کلمه ای که از دهانم خارج شد این بود: “خدای من!”.

من که یک هندی هستم، افتخار می کنم که برنده جایزه نوبل امسال در هند متولد شد. علاوه بر این، من می پرم زیرا امسال جایزه نوبل اقتصاد به خاطر کار فوق العاده در اقتصاد توسعه داده می شود. من هر دوی آنها، بانرجی و دوفلو را از گذشته دنبال کرده ام دو سال ها. اولین بار توسط یکی از دوستانم با کار آنها آشنا شدم که به من پیشنهاد کرد کتاب اقتصاد ضعیف آنها را بخوانم. هر دو اقتصاددان کارهای بزرگی را در زمینه تحقیقات در کشورهای در حال توسعه انجام داده اند. تحقیقات اصلی آنها در کشورهای جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا متمرکز بود.

بانرجی دومین اقتصاددان هندی الاصل است که برنده جایزه نوبل شده است. اولین مورد نیز از همان حوزه توسعه بود – آمارتیا سن. چیزهای زیادی وجود دارد که هر دوی آنها مشترک هستند. جالبتر از همه، هر دوی آنها بنگالی هستند و فارغ التحصیل کالج ریاست جمهوری کلکته هستند. استر دوفلو یک اقتصاددان فرانسوی است که در دانشکده اقتصاد پاریس و MIT آموزش دیده است. و سومین اقتصاددان، مایکل کرمر، استاد دانشگاه هاروارد است.

هر سال نوبل با داستان های زیادی همراه است. مانند سال گذشته، ویلیام نوردهاوس و پل رومر به ترتیب برای کار در سیاست زیست محیطی و اقتصاد کلان برنده این جایزه شدند. در سال 2017، ریچارد تالر، که به عنوان پدر اقتصاد رفتاری شناخته می شود، به دلیل سهم برجسته خود در اقتصاد رفتاری برنده شد.

کتاب بانرجی و دوفلو، اقتصاد ضعیف، با «هر سال، 9 میلیون کودک قبل از تولد پنج سالگی خود می میرند» آغاز می شود. کتاب آنها عمیقاً شرایط اقتصادی فقرا را مورد بحث قرار می دهد. مقاله عالی دیگر آنها در مورد “زندگی اقتصادی فقرا” سعی دارد به مشکلات ناشی از فقر نگاه کند. آثار آنها در سراسر جهان شناخته شده است. همه چيز سه اقتصاددانان سال ها صرف مطالعه علت فقر و توسعه روش های علمی برای درک آن کرده اند. جالب ترین چیز در مورد رزومه کرمر این است که او در یک مدرسه راهنمایی در کنیا کار می کرد. این واقعاً نشان دهنده اشتیاق او به عرصه توسعه از دوران جوانی است.

با این حال، من موافق تعیین توانایی محققان توسط نوبل نیستم. زیرا کمیته نوبل بسیاری از اقتصاددانان برجسته مانند جاگدیش باگواتی را نادیده گرفت که سهم آنها در تجارت و توسعه قابل توجه و واقع بینانه است. در آینده، اقتصاددانان بیشتری را خواهیم یافت که به وضوح برنده این جایزه معتبر خواهند بود. پروفسور راج چتی، که انتظار داشتم جایزه نوبل امسال را بگیرد، در زمینه توسعه و اقتصاد عمومی نیز کارهای بزرگی انجام داده است. سهم او بسیار قابل توجه است و مطمئناً می تواند به سیاست گذاران در تصمیم گیری با استفاده از رویکرد او به طور خاص برای داده های بزرگ کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید