امروز، وزارت بازرگانی ایالات متحده به اقدامات خود علیه روسیه و کسانی که امکان جنگ روسیه در اوکراین را فراهم می کنند، ادامه می دهد. ما محدودیت های تجاری را به هفت نهاد ایرانی درگیر در برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران به دلیل حمایت از تلاش های جنگی روسیه و تلاش برای استفاده از اقلام آمریکایی برای انجام آن اضافه کردیم. آنها به فهرستی از بیش از 370 نهادی میپیوندند که این وزارتخانه از 24 فوریه 2022 علیه آنها اقدام کرده است. تقریباً یک سال پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین، اکنون زمان آن است که به گذشته نگاه کنیم و بپرسیم: ایالات متحده چه تأثیری دارد. ایالت ها داشتند؟
در پاسخ به تهاجم، حمایت آمریکا از اوکراین فوری و تزلزل ناپذیر بود و میلیاردها دلار کمک امنیتی برای مقابله با تجاوز روسیه متعهد شد. ما همراه با متحدان و شرکا، هزینههای اقتصادی سنگینی را نیز به روسیه تحمیل کردیم تا ماشین جنگی خود را خنثی کند.
محور اصلی این تلاش، «کنترلهای صادراتی» بیسابقهای است که ما در وزارت بازرگانی ایالات متحده اعمال کردیم. یکی از بزرگترین حوزه های تاثیرگذاری آنها بر صنعت دفاعی روسیه، کمبود فناوری ناشی از آن است. کنترل صادرات توانایی روسیه برای حفظ، تعمیر و تامین مجدد تسلیحات خود را با مشکل مواجه کرده است.
کنترل صادرات یکی از قدرتمندترین ابزارهای امنیت ملی است که احتمالا تا به حال نام آن را نشنیده اید. آنها محدودیت های تجاری هستند که با جلوگیری از دستیابی دشمنان به محصولات آمریکایی و استفاده از نوآوری های آمریکا علیه ایالات متحده، متحدان ما و ارزش های ما، به ما کمک می کنند تا ایمن بمانیم. کنترل صادرات یک ابزار سیاستی است که دولت ایالات متحده طی چند دهه توسعه داده است. اما در سال 2022، کنترل صادرات اهمیت استراتژیک جدیدی پیدا کرد. دولت ایالات متحده کنترل های صادراتی بیشتری را با سرعت، دقت و هماهنگی چند جانبه بیشتر از همیشه به کار گرفت. این کنترل ها نقش اساسی در تضمین امنیت ملی ایالات متحده و شرکای ما در سرتاسر جهان دارند.
اقدامات بی سابقه
داستان این کنترلهای صادراتی از وزارت بازرگانی شروع میشود، جایی که من این تلاش را رهبری میکردم. وزارت بازرگانی، کنترل صادرات را بر روی محصولات «دو منظوره» (اقلامی با کاربرد تجاری و نظامی) و همچنین اقلام خاصی که فقط کاربرد نظامی دارند، توسعه، اجرا و اجرا میکند. کنترلهای صادراتی به دولت ایالات متحده اجازه میدهد تا از دسترسی به کالاها و فناوریهای ساخت ایالات متحده و همچنین برخی اقلام ساخت خارج که حاوی محتوای ایالات متحده هستند یا از نرمافزار، فناوری یا تجهیزات ایالات متحده تولید میشوند، محافظت کند.
آنها به این صورت عمل می کنند: هنگامی که یک قانون کنترل صادرات اعلام شد، صادرکنندگان باید ارزیابی کنند که آیا محصولات یا معاملات آنها مشمول محدودیت های جدید است و آیا مجوزهای لازم از دولت ایالات متحده لازم است یا خیر. این ارزیابی ممکن است شامل بررسی مشخصات فنی و لیست مشتریان محصولات آنها باشد. جزئیات بیشتری در این فرآیند وجود دارد، مانند بررسی رویه های انطباق برای کنترل های جدید، اما این ایده اصلی است.
در 24 فوریه 2022، زمانی که تانکهای روسی به سمت پایتخت اوکراین حرکت کردند، ما در دولت بایدن میدانستیم که باید از مردم شجاع اوکراین حمایت کنیم، هزینههای اقتصادی قابل توجهی را به روسیه تحمیل کنیم و توانایی کرملین برای موفقیت در میدان نبرد را محدود کنیم. اوکراین. کنترل صادرات بخش مهمی از این تلاش بود.
از طریق کنترلهای صادراتی، ما به طور قابل توجهی بر روی کنترلهای موجود خود در روسیه با ترکیبی از محدودیتهای سراسر روسیه و نهادهای خاص مبتنی بودیم. ما شروع به محدود کردن اقلام عمدتاً تجاری کردیم که می توانستند برای حفظ سیستم های تسلیحاتی روسیه استفاده شوند. این شامل نیمه هادی های سطح پایین، لیزرها، حسگرها و قطعات دریایی و هوافضا مانند بست ها و یاتاقان ها برای کمک به تخریب پایگاه صنعتی نظامی و دفاعی روسیه بود. ما این اقدامات را در مورد بلاروس نیز به دلیل همدستی در تجاوز روسیه اعمال کردیم.
ما همچنین از Entity List خود استفاده کردیم. هفت نهاد ایرانی ذکر شده در بالا به این لیست از احزاب محدود اضافه شدند. این نهادهای ایرانی اکنون مشمول محدودیتهای تجاری اضافی هستند، از جمله از طریق استفاده از قانون محصولات مستقیم خارجی ما، که کنترلهایی را بر اقلام ساخت خارجی که با استفاده از تجهیزات خاص ایالات متحده تولید میشوند، اعمال میکند. این بدان معنی است که فقط محصولات ساخت ایالات متحده نیستند که آنها را از خرید محدود نمی کنند. قانون محصولات مستقیم خارجی بر توانایی آنها برای به دست آوردن بسیاری از قطعات الکترونیکی ساخت خارجی که می توانند در هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی استفاده شوند، تأثیر می گذارد.
مهمتر از آن، دولت ایالات متحده با متحدان و شرکای بین المللی برای هماهنگ کردن کنترل های صادراتی با کنترل های 37 کشور همفکر دیگر برای تقویت تأثیر آنها کار کرد. در تاریخ کنترل صادرات، سرعت و عمق همسویی چندجانبه علیه روسیه هرگز پیش از این اتفاق نیفتاده است. ایالات متحده و متحدان و شرکای ما ماه ها با هم کار کردند تا مقررات را اساساً در قفل منتشر کنند.
وزارت بازرگانی تلاش گسترده ای را برای کمک به عموم مردم برای درک و در نتیجه رعایت قوانین جدید انجام داد. در صورت لزوم، وزارت بازرگانی اقدامات اجرایی را برای رسیدگی به تخلفات احتمالی کنترل ها پیگیری کرده است. ما بازوی اجرایی خود را داریم که با سایر شاخه های دولت ایالات متحده از جمله وزارت امنیت داخلی، دفتر تحقیقات فدرال، وزارت امور خارجه، وزارت خزانه داری، سفارتخانه های ایالات متحده در خارج از کشور، وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی همکاری نزدیک داریم. . علاوه بر این، ما با شرکای بین المللی همکاری و هماهنگی داریم.
تاثیر کنترل صادرات
به دلیل کنترل های صادراتی، واردات نیمه هادی یا تراشه روسیه، که مایه حیات تسلیحات روسیه است، در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال 2021، تقریباً 70 درصد کاهش یافته است. روسیه نیمه هادی های پیشرفته خود را تولید نمی کند، بنابراین به شدت به منابع خارجی وابسته است.
در نتیجه، روسیه برای حفظ، بازیابی و جایگزینی بسیاری از سیستمهای تسلیحاتی خود، از جمله بیش از 6000 قطعه تجهیزات نظامی، مانند تانک، نفربر زرهی، و خودروهای جنگی پیاده نظام که در سال گذشته منهدم شدهاند، تلاش کرده است. به نوعی مشاهده این ضربه سخت تر است، زیرا هیچ کس صدای سگ هایی که پارس نمی کنند را نمی شنود. سلاح هایی که قابل تعمیر یا تعویض نیستند قابل استفاده نیستند. اما فقط تصور کنید که کنترل صادرات ایالات متحده وجود نداشته باشد.
این تلاشها کار را برای ارتش روسیه دشوار کرده است، بهطوریکه طولهایی که ارتش روسیه برای یافتن ریزتراشهها انجام داده است، نشان میدهد. ارتش روسیه که گرسنه ریزتراشه ها است، نیمه هادی های ماشین ظرفشویی، یخچال و حتی پمپ های سینه برقی را برای تعمیر سخت افزار نظامی خود آدم خوار می کند. در سطح بینالمللی، روسیه برای به دست آوردن گلولههای توپخانه، موشکها و پهپادهای ساخته شده از اجزای بازار سیاه، به کشورهای منزوی مانند کره شمالی و ایران روی آورده است. اما اینها جایگزین های خوبی برای قطعات ساخت ایالات متحده و شریک ایالات متحده نیستند.
تغییر رفتار روسیه شواهدی است مبنی بر اینکه کنترل های ما توانایی روسیه را برای جایگزینی سخت افزار نظامی خود محدود می کند.
گزارش های اخیر نشان می دهد که قطعات ساخت آمریکا و شریک آمریکایی در تسلیحات روسی کشف شده در اوکراین. البته روسیه قبل از اجرایی شدن کنترل های صادراتی ما انبار تسلیحاتی داشت. تحلیلگران اذعان کرده اند که اکثر قطعات ساخت آمریکا یا آمریکا که در تسلیحات روسیه در سال 2022 کشف شده اند، مربوط به قبل از سال 2014 است. آنها همچنین اذعان کرده اند که برخی از قطعات ممکن است تقلبی باشند و در وهله اول ساخت شریک آمریکا یا آمریکا نباشد.
آنچه در این بحث ها مغفول مانده است، مهمتر عدم دسترسی روسیه است. همانطور که یکی از خبرگزاری ها به درستی اشاره کرده است، «برای کل اقتصاد سخت است که با کالاهای قاچاق اداره شود، به ویژه زمانی که برخی از آنها در همه جا کمیاب هستند». واضح است که در مورد ارتش هم همین را می توان گفت. دو تا از بزرگترین تولیدکنندگان میکروالکترونیک داخلی روسیه به دلیل فقدان فناوریهای مهم خارجی که روسیه برای میکروالکترونیک پیشرفته به آن وابسته است، تولید خود را موقتاً متوقف کردند. در خلال جلسه کارآفرینان فناوری روسیه در سال گذشته، یکی از شرکتکنندگان از یک موسسه تحقیقاتی فدرال روسیه که در فهرست موجودیت فهرست شده بود صحبت کرد. او به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه – که در این مراسم حضور داشت- گفت که تجهیزات مؤسسه او برای اندازه گیری در نوایا زملیا استفاده می شود، جایی که طبق گزارش های خبری، محل آزمایش موشک های مافوق صوت روسیه بود. او ادامه داد: به عنوان یک توسعه دهنده، من در مورد میکروالکترونیک خود بسیار نگران هستم. بر اساس متن کاخ کرملین، پوتین در پاسخ گفت: “من نیز صادقانه.”
ادامه اقدام برای جهانی امن تر
مخمصه زنجیره تامین روسیه نتیجه مستقیم کنترل های گسترده صادرات آمریکا است. وزارت بازرگانی در صورت نیاز به اقدامات خود ادامه خواهد داد، از جمله اعمال محدودیت های موجود. نوامبر گذشته، دولت ایالات متحده اتهاماتی را علیه هفت نفر به اتهام دست داشتن در یک شبکه جهانی قاچاق برای تامین فناوری حساس به دولت روسیه افشا کرد. در ماه دسامبر، قانون جدیدی را اعلام کردیم که یک شرکت روسی را که به جنگ در اوکراین دامن میزند، هدف قرار میدهد.
کنترل صادرات نقاط قوت نوآوری تکنولوژیک ایالات متحده را با الزامات امنیت ملی مرتبط می کند. زمانی که دشمنان ما به دنبال استفاده از محصولات و فناوری آمریکایی برای تضعیف امنیت ملی ما هستند، آنها به ما اجازه می دهند از خود، متحدان و ارزش های دموکراتیک خود دفاع و محافظت کنیم.
در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود در ماه دسامبر، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در همبستگی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ایستاد و آنها ضرورت جهانی برای دفاع از دموکراسی و حاکمیت را بیان کردند. پرزیدنت بایدن گفت: «همه ما می دانیم که چه چیزی در خطر است. از طریق کنترل صادرات، ما در وزارت بازرگانی ابزار مؤثری برای تحقق دنیایی امنتر و دموکراتیکتر داریم.
دان گریوز 19 استهفتم معاون وزیر بازرگانی آمریکا.
تصویر: Wikimedia Commons